26 april 2007

Vliegen

Vandaag schreef ik voor groep vier op het bord:

Ik kan het wel

Ik kan het niet

Met mijn vraag erbij: wie heeft gelijk?


Geweldige discussie onder deze achtjarigen.
JUF JE KUNT NIET VLIEGEN HOOR!

Nee, beaamde ik. En ik begon een verhaal over Leonardo da Vinci die dat ook zo graag wilde, of het iig wilde onderzoeken. Ik vertelde dat hij nooit van een hoog gebouw gesprongen is, maar altijd binnen grenzen onderzocht heeft.
Uiteindelijk kwam hij op het idee om mensen 'vleugels' te geven als hulpmiddel. Bovendien: heeft hij iemand verteld HOE hij dat zou laten gebeuren?
Vanaf dat moment is er veel gebeurd in de vliegerij..
Er zijn dus blijkbaar manieren om je doel te bereiken, alleen zul je dan wat conditioneringen en geijkte patronen los moeten laten. Creatief denken komt dan aan bod.

's Middags mocht een van mijn leerlingen haar blokjes om het middel af bij zwemmen. Nog wel de armblokjes omhouden.
Die gooide ze 5 minuten later zelf aan de kant en ze dobberde even in het water tot een badmeester haar als de wiedeweerga uit het water haalde. Ik moest denken aan mijn betoog van die ochtend. Zou ze....??

ps Ik ben je het antwoord nog verschuldigd op bovengenoemde vragen:

~Of je nou vindt dat je het wel kunt of niet, je hebt altijd gelijk.~
Henry Ford