19 mei 2006

Tweede keus

Des morgens kreeg ik een seintje van de buurjuf dat er een reiger op het dak lag.
Vanaf onze eerste verdieping bekeken we het beest aandachtig. Zou het dood zijn? Mmm.. je kunt je afvragen of een reiger op deze manier dood zou liggen of zitten eigenlijk. Daarvoor had ie de kop nog te fier omhoog. Het was blijkbaar voor ons beide de eerste keer dat we een reiger in deze houding aantroffen. Altijd gedacht dat ze of vliegen, of stokstijf stilstaan in het water. We hielden onze gedachten hierover voor ons en keerden terug naar onze klas waar de eerste leerlingen binnenstroomden.

Zou het eigenlijk niet leuk zijn om straks even samen met de groep het dier te bekijken? Al handenschuddend overwoog ik een en ander binnenshoofds. Wel leuk, zo'n spontaan leermoment. Incidenteel leren, betekenisvol en zo. Maar ook: de kijkruimte is wel wat krap, niet iedereen kan tegelijkertijd kijken. De andere klassen zouden ook de gang op willen. Mijn tijdsplanning..
Niet dat het mij zo vreselijk veel uitmaakt, ik verzin wel een list. Maar ik ben stagiair en bedenk me nog teveel of de mentor mijn enthousiasme wel kan waarderen. Een punt ter verbetering I know, maar nu zit ik er nog even mee. Bovendien heb ik ook nog beloofd een rekenkundige goocheltruc te onthullen. Op dit geheim moesten ze al TE lang wachten, vonden enkele van mijn leerlingen. Het werd dus de goocheltruc.

Nou weet ik niet of mijn tweede keus het eens was met mijn beslissing, of dat de vogel zich zo had zitten ergeren aan mijn onterechte watjesgedrag ten aanzien van het reigerspotten. Het dak was in ieder geval een uurtje later akelig leeg.
Voor mij solo wel een hoog leerrendement.
Word geen watje en ook: reigers kunnen zittend uitrusten.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Soms doe ik heel slim en wijs. Dat zeggen ze wel eens. Maar toch. Ook ik struikel wel eens over m'n eigen IQ. Veters los ofzo..
Zo maak ik van een geit al snel een gijt, schijt wordt dan scheit en een reiger op een steiger verbouw ik naar rijger op de stijger.

En weet je wat ik denk? Ik denk dat die reiger doodmoe van me werd! Zo moe, dat ie even bij de 'dakken' neer is gaan zitten. En ik begrijp 'm wel.

;-)


ps: nice blog!

8:51 p.m.  

Een reactie posten

<< Home