31 januari 2007

Van lenen komt..

De start van het verhalend ontwerp is een succes. Zonder inmenging van ondergetekende is door de klas unaniem besloten om de mijnheer Ted -die zijn verhalenkoffer kwijt is- te helpen. Hoe? Daar wordt vandaag in groepjes over nagedacht.
Volgens de placemet methode duiken de kinderen bovenop de hulpvraag. Wat een spirit wat een team!
Op de opmerking van een groepje "we weten even niets meer" vertel ik ze dat ze best even bij elkaar mogen kijken en stuur de groepsleider op onderzoek uit. Die is al snel terug. "We mogen niet afkijken zegt Alysha!" Mmmm duidelijk een symptoon van competitiedrang. Nee, leg ik uit, dat is geen afkijken. Dat noemen we bij elkaar lenen, zo kom jij misschien wel weer op een gloednieuw idee!
Morgen een toets. En ik bedenk me dat mijn uitleg erg kortetermijn-denken is geweest..



ps. Voor kenners: Ja, die Ted.