21 mei 2006

Adviesburo Zn. & Co.

Jezelf laten filmen is zo goed. Zo verhelderend ook.
Mijn mentor was bereid om me een dag te filmen op willekeurige momenten, dat laatste benadrukte ik nog.
Nee, niet op safe gespeeld. Doe maar, confronteer me maar.
Thuis liet ik het allemaal over me heen komen.
Zo hoorde ik dus op de achtergrond een zacht gegniffel van mentorlief terwijl ze de klok inzoomde (tijdsplanning!) en werd mijn foute uitschrijven van een som 12 seconden lang vastgehouden (eigen vaardigheid!). En ik zag nog meer en keek zwijgend toe.
Mijn zoon die het klassenrumoer op de achtergrond hoorde pakte er snel een stoel bij en zweeg met me mee. Een tijdje.
En voor ik vertel wat zijn woorden waren, moet me eerst iets van het hart. Hij zei het liefdevol en zacht en probeerde daarmee volgens mij zijn verontrusting te verdoezelen, de lieverd. Maar hij zei ze wel, die woorden..
'Mam, je maakt toch ook weleens grapjes?'
Ik glimlachte gekunseld.