17 juni 2006

Filosoferen.

Deze week zag ik mijn kans schoon om in een ontspannen ambiance (in de bus, op weg naar de dierentuin) een gesprekje aan te gaan met Wout. In de groep een zwijgzame jongen en nu was er zomaar een prachtig plaatsje vrij naast hem in de bus.
Nee, natuurlijk ga ik op zo'n mooie dag geen rapportbespreking met hem houden. Hij begon er zelf over! Over dat doordelen van laatst en hoe makkelijk dat was.
De windmolen aan de kant van de weg bracht ons dankzij Wout bij zijn spreekbeurt over windenergie. Zijn juf zei dat hij iets onjuist had verkondigd en hij drukte mij op het hart dat het wel degelijk goed was! Ik greep op mijn beurt de kans aan om es te vragen naar zijn schoolse interesses. En ook bij deze jongen hoort stellen daar niet bij! "Wat moet ik nou met zo'n boek, waar je 3 alinea's bij moet schrijven over iets wat helemaal niet leuk is! Geef mij de wereld, dan heb ik keuze genoeg! Alles is zo prachtig!". En ik moet beamen dat ik het niet heb kunnen laten om verscholen achter de hoge stoelen toch stiekem een piepklein motiverend gesprekje over stellen te hebben. Want wow, een jongen met zo'n uitdrukkingsvaardigheid moet daar toch iets mee kunnen doen. Hij begreep de les en vervolgde zijn verhaal over de wereld. Ik genoot en dacht na over een stelopdracht waar hij zijn ziel en zaligheid in zou kunnen leggen.
Zoetjesaan werd het onderwerp weer op de dierentuin met diens wonderlijke pracht gebracht, het grote verkeersbord vertelde dat we er binnen een paar minuten zouden zijn.
"Juf, ik vond het helemaal niet vervelend met je in de bus. We hebben fijn gefilosofeerd" en hij herhaalde puntsgewijs hoe we van het ene naar het andere onderwerp waren gehopt. "Mooi he, hoe we van het ene naar het andere gingen? Waar zullen we het op de terugweg over hebben?" besloot hij.
"Geen idee", zei ik. "We kunnen het over alles hebben!"
De terugreis bracht ons -met een beeldscherm wat zich vanaf het plafond ontvouwde- op een andere koers en ach, ook dat vonden we wel best. Het leven brengt ons vast nog weleens zo'n fijn gesprekje.