04 juni 2006

Pabo-niveau


Onlangs heeft de brasserie op mijn vriendelijk verzoek een bak kroonkurken voor me verzameld. Mogelijkheden te over met dit geweldige speelspul. Dit keer wil ik er met de kinderen mooie vierkantsgetallen mee maken.
Dat vraagt van mij wel enige verdieping in het hoe en waarom van een kwadraat en ik heb er flink over nagedacht. Ik kwam echter niet veel verder dan: handig om mee te rekenen later als je groot bent.
Dus stelde ik de vraag aan mijn wiskundeleraar: Wat is het nut van een kwadraat?

Beste Ellen,

Een mooie uitdagende vraag. Enkele opdrachtjes als reactie hierop:
*Zoek het ritme op van de verschillen tussen twee opeenvolgende kwadraten: 1, 4, 9, 16, 25.....
*Is daar een regel uit te peuren? ik bedoel : Als ik nxn weet , wat is dan (n+1)x(n+1)?
*Kwadraten worden ook vierkantgetallen genoemd. teken op ruitjespapier de vierkanten 1 bij 1, 2 bij 2, 3 bij 3. en nog een paar bv 6 bij 6 en 7 bij 7. Kun je uit deze tekeningen het ritme halen dat je bij de eerste opdracht gevonden hebt? Lukt het ook om mbv redeneren en de tekeningen het antwoord van de tweede vraag te bevestigen of te vinden?
* Een definitie van kwadraten: Het kwadraat van a is de oppervlakte van het vierkant met zijde a. (Bv opp van vierkant met zijde 3 is 9) Teken mbv een vierkant met opp. 1 een vierkant met opp. 2. Hoe groot is de zijde van dat vierkant bij benadering en exact?

Ik ben benieuwd of je eruit komt. Ik hoor het wel.
Een hartelijke groet.



...Jeetje. De vraag was eigenlijk meer bedoeld als tijdsbesparing..
En in al mijn kwetsbaarheid moet ik toegeven dat ik bij het zien van dit soort vragen altijd een beetje eng word.
Taal..oke.. Maar zodra daar meer dan een paar (twee) cijfers ingegooid wordt, gaat er bij mij iets op tilt. Ik vond vroeger dit soort raadsels alleen maar leuk, als ook achterin het vakantieboek de oplossing ondersteboven te lezen was.
Het is een zeer goede zaak dat ik nog een heel pabojaar te gaan heb wat betreft het rekenonderwijs.. Ik heb er ook alle vertrouwen in dat ik het vakantieboekniveau ontstijg, want stiekem begin ik het zelfs wel een heel klein beetje leuk te vinden.

Beste meester W,

Ik ben echt (nog) niet de juiste persoon als het gaat om bewijs dat Pabostudenten wel degelijk beschikken over voldoende basiskennis rekenen en wiskunde.
But I get your point.. Ik doe mijn uiterste best!

Hartelijke groet terug,
Ellen



Welnu, dat tekenen lukt me erg aardig en ik zie zeker ritme! Ik blijf steken bij nxn. Ik las eigenlijk: als ik nix weet, wat is dan ...

Wie? Een hintje maar..

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Beste Ellen, zie het zo:

nxn kan zijn 0x0 en 1x1, maar ook 2x2 en 3x3, etc... n is dus gewoon een getal waarmee je kunt rekenen. Vul je ze in tussen de haakjes dan wordt het (0+1)x(0+1)=1, (1+1)x(1+1)=4 en dan ook bijvoorbeeld (3+1)x(3+1)=16. Als je dit nu vergelijkt met het ritme: 1, 4, 9, 16, 25..... dan komt er dus steeds 1 bij het getal dat je vermenigvuldigt met zichzelf, en met de uitslag daarvan het ritme in de reeks bepaalt. De formule (n+1)x(n+1) geeft dus niets anders weer dan de getekende reeks die jij wél kunt, maar dan in wiskundige termen. Leuk om beide als juf uit te kunnen leggen, zowel voor de visueel sterke kinders alsook voor de cijferminded kids in jouw klas :-)

Een vriendelijk groet,
uw bijdehandje

3:06 p.m.  
Blogger ellen said...

Ja, ik was ook zover. De N is een variabele. Maar dan?
En wie zegt dat dit waar is?
Het is erg moeilijk om vanuit mijn vakantieboekwaarheid plots het volste vertrouwen in zomaar een bijdehandje te hebben!

7:54 p.m.  

Een reactie posten

<< Home